De Praktijk heeft een oplopende wachttijd voor uitnodiging intake (min. wachttijd 20 weken). Om die reden worden er geen nieuwe patiënten meer aangenomen tot aan 1 januari 2025 (update 30-09-2025). De zorgverzekering kan benaderd worden voor wachtlijst- en zorgbemiddeling bij een te lange wachttijd.

Starten met de behandeling kan in principe meteen na de intakefase op de dan beschikbare tijden van de Praktijk. Indien er een specifieke voorkeur is voor bepaalde dagen en tijden, kan de patiënt gevraagd worden rekening te houden met een mogelijke wachttijd voor de behandeling.

De praktijk probeert te voldoen aan de Treeknormen (intake: 4 weken na eerste contact; start behandeling binnen 10 weken na de intake), echter wegens de oplopende wachttijd wordt dit niet meer gehaald. Mensen worden gevraagd contact te leggen met hun zorgverzekeraar voor wachtlijstbemiddeling wanneer de wachttijd te lang is.

Aanmelding en verwijzing

Verzekerde zorg

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van uw behandeling is een verwijzing voor een monodisciplinaire behandeling binnen de specialistische GGZ door uw huisarts noodzakelijk. U kunt zich bij de praktijk aanmelden met deze verwijzing van een huisarts of een medisch specialist. Voor behandeling binnen de generalistische GGz (kortdurend en m.n. klachtgericht) kunt u wellicht eerder en beter terecht bij een behandelaar die deze behandeling aanbiedt. U kunt uw huisarts/specialist of zorgverzekeraar vragen naar de mogelijkheden in de regio.

Uw aanmelding wordt gescreend alvorens deze in behandeling wordt genomen. Vervolgens wordt er samen met u nagegaan of onze praktijk de hulp verleent die aansluit op uw hulpvraag. Indien nodig wordt in overleg met u en/of uw verwijzer gezocht naar een alternatief.

De verwijsbrief dient te voldoen aan bepaalde voorwaarden indien u uw afspraken via de verzekering vergoed wenst te krijgen. Bij een onvolledige verwijsbrief, kan het zijn dat de start vertraging oploopt wegens het verzoek om een goede verwijsbrief te ontvangen. Dit om te voorkomen dat er moeilijkheden ontstaan wanneer u de declaratie indient en verwacht dat deze vergoed zal worden. Met welke zorgverzekeraars de praktijk in 2024 en 2025 contracten heeft afgesloten, ziet u onder tarieven.

Onverzekerde zorg/zelfbetaler

Wilt u vanwege privacy-overwegingen of om een andere reden gesprekken ontvangen zonder verwijzing van uw huisarts? Of blijkt na het eerste gesprek dat uw klachten niet vallen onder verzekerde zorg, maar u wilt toch behandeling? Dat kan, de kosten komen dan voor uw eigen rekening.

Doelgroep

U kunt bij de praktijk terecht voor behandeling van aanhoudende klachten die psychisch lijden veroorzaken, als zijnde:

Mensen met een complexere zorgvraag worden ook behandeld in de praktijk, mits het aanbod van de praktijk en de expertise van de behandelaar voldoende aansluit bij de vraag en de kwaliteit gewaarborgd kan worden.

Indien hoofdzakelijk sprake is van één van de volgende klachten, kan ik u helaas niet in behandeling nemen: verslavingsproblematiek of eetstoornissen, een acuut psychotisch/manisch of suïcidaal toestandsbeeld, forensische problematiek (dreigend delictgedrag/criminaliteit) en neuro-cognitieve stoornissen. In deze gevallen is andere zorg (eerst)passend en is er vaak een multidisciplinaire benadering binnen de sGGZ geïndiceerd en meer toereikend.

De praktijk biedt tevens curatieve GGZ zorg aan asielzoekers als aan Oekraïense ontheemden via de overeenkomst vanuit het RMA/RMO. Er kan gratis gebruik gemaakt worden van een tolkendienst Global Talk.

Eerste gesprek

Na de aanmelding volgt een screening van de verwijsbrief. U krijgt binnen enkele werkdagen bericht over de vervolgprocedure en de mogelijke wachttijden.

Indien u rechtstreeks door de huisarts of een andere medisch specialist naar ons bent verwezen en wij de verwijsbrief hebben ontvangen, volgt er eerst een screening van deze brief. Dit wegens een overvloed aan vragen van mensen om hulp te krijgen voor mentale klachten. Het komt te vaak voor dat mensen verwezen worden naar de praktijk, daar waar andere, meer passendere, hulp nodig en gewenst is. De huisarts krijgt vervolgens een bericht over de reden van afwijzing als deze er is. De praktijk streeft ernaar, binnen de mogelijkheden, om u op korte termijn perspectief te bieden, d.w.z. of u al dan niet op de juiste plek bent binnen de praktijk. Waar mogelijk en passend zal de praktijk meedenken en u en/of uw verwijzer van eventueel advies voorzien.

Neem mee bij uw eerste gesprek: